چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: نخستین همایش ملی مهندسی فرهنگی با حضور رئیس جمهوری، جمعی از مسئولان قوای سه‌گانه، استادان حوزه و دانشگاه، اندیشمندان و صاحب‌نظران، صبح دیروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در تهران آغاز به کار کرد.

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی مهندسی فرهنگی گفت: فرهنگ، زیربنای همای فعالیت‌های اجتماعی است.

وی افزود: رصد عوامل فرهنگی، هویت فرد و جامعه، رشد و تعالی و یا سقوط انسان از گام‌های اساسی مهندسی فرهنگی است.

به گفته وی، فرهنگ به عنوان پایدارترین حوزه اجتماع، شکل حوزه‌های دیگر جامعه را مشخص می‌کند.

مخبر دزفولی اظهار داشت: با نگاهی گذرا به حوزه‌های مختلف فرهنگی درمی‌یابیم  که فرهنگ به عنوان زیر بنای فعالیت‌های جامعه، پایه‌های ارزش‌های فرد و جامعه را تعیین می‌کند و آنها را در غالب رفتارهای فردی و جمعی متبلور می‌سازد.

وی مهندسی فرهنگی را بستری برای دستیابی به اهداف اجتماع برای شکل‌دهی به شخصیت انسان و توسعه انسان مدار جامعه دانست.

وی از جمله الزامات مهندسی فرهنگی را تعامل فرهنگ با سایر حوزه‌های جامعه از جمله سیاست، اقتصاد و اجتماع خواند و نقش فرهنگ آموزشی و ترویج ارزش‌ها را از موارد مورد نیاز عرصه‌هایی چون سیاست و اقتصاد ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: فرهنگ ایرانی و اسلامی و مدرن بر اساس شرایط جغرافیایی و تاریخی شکل گرفته و برخورداری از تمدن چند هزار ساله، بخشی از این فرهنگ ملی است.

مخبر دزفولی تاکید کرد: نباید در شرایط فعلی از تأثیر فرهنگ سومی که با هدف تهاجم فرهنگی وارد جامعه می‌شود، غافل شویم.

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مدیران‌ فرهنگی، کارشناسان، پژوهشگران، صاحب‌نظران و سایر علاقه‌مندان به‌حوزه مسائل فرهنگی در این همایش مقالات و پژوهش‌های خود را طی دو روز در محورهای همایش ارایه خواهند کرد.

کد خبر 12996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز